Arxiv
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Arxiv

DOI: https://doi.org/10.36719/2663-4619/85/21-26

Irada Jafar Baylarova 

Azerbaijan University of Languages 

[email protected] 

Yagut Mirbala Aliyeva 

Azerbaijan University of Languages 

[email protected] 


THE ROLE OF COOPERATIVE LANGUAGE TEACHING


Abstract

In the article, the importance of cooperative language teaching at foreign language lessons is described. The author mentions about the advantages of fulfilling the given tasks through cooperative language teaching for the students mastering language better. Students unlike traditional teaching method sharing opinions with one-another freely, avoid the feelings of fear and anxiety, show a great interest to learning a foreign language and have successful results. 

Besides, the role of a teacher in arranging the right teaching process, choosing materials, giving instructions is also mentioned in the article. Showing the importance of cooperative language teaching method, the author talks about the feelings of sincerity and self − confidence both teachers and students experience. 

In the result, they achieve goals successfully in a whole team. In group strong students help passive ones and they cooperatively supporting one another, do their best to win not individually but with all the members of the group. Teachers in their own turn should keep under the control and help students if they have difficulties. 

Such kind of productive method is of great importance in teaching and learning process of a foreign language. 

Keywords: competition, goal, achievement, effective, anxiety, benefit


İradə Cəfər qızı Bəylərova

Azərbaycan Dillər Universiteti

[email protected] 

Yaqut Mirbala qızı Əliyeva 

Azərbaycan Dillər Universiteti

[email protected] 


Kooperativ dil tədrisinin rolu


Xülasə

Məqalədə xarici dil dərslərində kooperativ dil tədrisinin əhəmiyyətindən bəhs edilir. Müəllif, tələbələrin dilə daha yaxşı yiyələnməsi üçün verilən tapşırıqların kooperativ dil tədrisi üsulu ilə yerinə yetirilməsinin üstünlüklərini qeyd edir. Ənənəvi tədris metodundan fərqli olaraq, bu cür üsuldan istifadə edərkən onlar bir-biri ilə sərbəst şəkildə, qorxu və narahatlıq hisslərindən uzaq qalaraq xarici dilin öyrənilməsinə böyük maraq göstərir və uğurlu nəticə əldə edirlər. Bundan əlavə, məqalədə tədris prosesinin düzgün təşkil edilməsində, dərs materiallarının seçilməsində müəllimin rolu da qeyd edilir. 

Müəllif kooperativ dil tədrisinin əhəmiyyətindən danışarkən tələbələrin qrupun üzvləri ilə səmimi dostluq şəraitində işləyərək birlikdə məqsədlərinə daha asan çatdıqlarını vurğulayır. Qrupda olan güclü tələbələr təhsildə geridə qalan tələbələrə kömək edərək onları dəstəkləyir və məqsədə çatmaq üçün individual olaraq deyil, bütün qrup üzvləri ilə brlikdə əllərindən gələni edirlər. Müəllimlər öz növbələrində tələbələri nəzarət altında saxlamalı və əgər çətinliklərlə üzləşərlərsə, onlara kömək etməlidirlər. 

Bu tipli məhsuldar üsuldan istifadə xarici dilin öyrənilməsi və tədrisində böyük əhəmiyyət kəsb edir. 

Açar sözlər: rəqabət, məqsəd, nailiyyət, səmərəli, narahatlıq, fayda 

MƏQALƏNİ YÜKLƏ [326,54 Kb] (yüklənib: 36)


Baxış: 223
Ünvan:
AZ1073. Bakı ş., Yasamal r-nu,
Mətbuat pr., 529-cu məhəllə
“Azərbaycan” nəşriyyatı, 6-cı mərtəbə
Tel.:    +994 12 510 63 99
Mob.: +994 50 209 59 68
           +994 55 209 59 68
© 2019 AEM
E-mail:
[email protected], [email protected]