DOI: https://doi.org/10.36719/2663-4619/88/8-27
Umid Meredov
Nanjing University of Aeronautics and Astronautics
master student
Ma Xiaoping
Nanjing University of Aeronautics and Astronautics
professor
STUDY ON CHINA’S EXPORT POTENTIAL TO CENTRAL ASIA IN THE BACKGROUND OF THE BELT AND ROAD INITIATIVE (BRI)
Abstract
In the context of COVID-19, international trade has been strongly affected, and it is of great importance to accelerate trade with countries along with the “Belt and Road Initiative” to achieve business transformation. This thesis uses the gravity model to measure export potential based on data from China and Central Asia from 2008 to 2018. In this thesis, we estimate the differences to examine the BRI’s effect on China’s export potential to Central Asia and other BRI countries along the Belt and Road routes. The results show that China’s export potential to Central Asian countries increased significantly after the initiative, especially for product exports in capital-intensive industries. We also distinguished between different regions and saw a much stronger effect for the countries of the Association of Southeast Asian and West Asian Nations.
Keywords: international trade, Central Asian countries, China, gravity model, Belt and Road Initiative
Ümid Meredov
Nankinq Aeronavtika və Astronavtika Universiteti
magistrant
Ma Xiaoping
Nankinq Aeronavtika və Astronavtika Universiteti
professor
Kəmər və Yol Təşəbbüsü (BRI) fonunda Çinin Mərkəzi Asiyaya
ixrac potensialının tədqiqi
Xülasə
COVID-19 kontekstində beynəlxalq ticarət güclü şəkildə təsirlənmiş və biznes transformasiyasına nail olmaq üçün “Kəmər və Yol Təşəbbüsü” ilə yanaşı, ölkələrlə ticarətin sürətləndirilməsi böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bu məqalə 2008-ci ildən 2018-ci ilədək Çin və Mərkəzi Asiyadan olan məlumatlara əsaslanaraq ixrac potensialını ölçmək üçün qravitasiya modelindən istifadə edir. Biz BRI-nin Çinin Mərkəzi Asiyaya və kəmər boyu digər BRI ölkələrinə ixrac potensialına təsirini araşdırmaq üçün fərqləri təxmin etmişik. Nəticələr göstərir ki, Çinin Mərkəzi Asiya ölkələrinə ixrac potensialı təşəbbüsdən sonra, xüsusən də kapital tutumlu sənayelərdə məhsul ixracı üçün əhəmiyyətli dərəcədə artıb. Biz, həmçinin müxtəlif regionları ayırd edərək Cənub-Şərqi Asiya və Qərbi Asiya Millətləri Assosiasiyası ölkələri üçün daha güclü təsir gördük.
Açar sözlər: beynəlxalq ticarət, Mərkəzi Asiya ölkələri, Çin, cazibə modeli, Kəmər və Yol Təşəbbüsü