DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/21/6-13
Zarovshan Babayeva
Nakhchivan State University
Doctor of Pedagogical Sciences
https://orcid.org/0009-0009-3004-8455
THE RELEVANCE OF THE FORMATION OF THE SCIENTIFIC-BIOLOGICAL WORLD VIEW IN THE MODERN PERIOD
Abstract
In the article, there is a detailed discussion about the problems ahead for the 21st century education, the impact of the formation of the scientific-biological worldview on the training of personnel according to the new world standards.
During the research, the perspectives of using different types of schemes and maps (geographical, physical, geological, ecological, political, minerals, acoustic noise pollution of the environment, etc.) in the formation of the biological outlook were also determined.
The article also evaluates the role of mind maps as a friend of the brain in imagination, creative thinking, memory consolidation, joint activity, and left and right hemisphere development.
Keywords: biological education, biological outlook, modern educational standards, STEAM, mind maps
Zərövşən Babayeva
Naxçıvan Dövlət Universiteti
pedaqoji elmlər doktoru
https://orcid.org/0009-0009-3004-8455
Müasir dövrdə elmi-bioloji dünya görüşünün fəaliyyətinin akutluğu
Xülasə
Məqalədə XXI əsr təhsilini qarşıda duran problemlərdən, elmi-bioloji dünyagörüşünün formalaşmasının yeni dünya standartlarına uyğun kadr hazırlığına təsirindən ətraflı bəhs edilir.
Tədqiqat zamanı bioloji dünyagörüşün formalaşmasında müxtəlif növ sxem və xəritələrdən (coğrafi, fiziki, geoloji, ekoloji, siyasi, faydalı qazıntılar, ətraf mühitin akustik səs-küy çirklənməsi və s.) istifadə perspektivləri də müəyyən edilmişdir.
Məqalədə təxəyyül, yaradıcı təfəkkür, yaddaşın möhkəmlənməsi, birgə fəaliyyət, sol və sağ yarımkürələrin inkişafında beynin dostu kimi zehni xəritələrin rolu da qiymətləndirilir.
Açar sözlər: bioloji təhsil, bioloji dünyagörüşü, müasir təhsil standartları, STEAM, ağıl xəritələri