DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/21/24-28
Mahira Hajiyeva
Azerbaijan University of Languages
Doctor of Philosophy in Philology
mhacieva@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0002-6922-4286
UOT: 82
INTERPRETATION OF FICTION. PHENOMENOLOGY,
HERMENEUTICS AND RECEPTIVE ESTHETICS
Abstract
Literature is often regarded as a mirror of society. However, the artistic work does not simply reflect the society, but also bears traces of the political, social, historical and cultural environment in which the writer grew up. Individual characteristics also play a role in the formation of the work. However, the work must find its reader, the viewer of art cinema, so that its meaning is created. From this point of view, the writer of the literary work, the text itself and the reader are united as a trinity in the process of interpretation. The most essential point here is the process of interpretation itself. The article analyzes this concept, which we often find in the scientific literature dealing with the interpretation of a work of art, and a number of approaches that are important for its explanation.
Keywords: literature, interpretation, phenomenology, hermeneutics, receptive esthetics
Mahirə Hacıyeva
Azərbaycan Dillər Universiteti
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
mhacieva@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0002-6922-4286
Bədii əsərin təhlili. Fenomenologiya, hermenevtika və reseptiv estetika
Xülasə
Bədii ədəbiyyatı tez-tez cəmiyyətin güzgüsü olaraq qəbul edirlər. Halbuki bədii əsər sadəcə cəmiyyəti əks etdirmir, həm də özündə yazıçının yetişdiyi siyasi, sosial, tarixi, mədəni mühitin izlərini daşıyır. Fərdi xüsusiyyətlər də eynilə əsərin formalaşmasında rol oynayır. Lakin, əsər oxucusunu, bədii kino tamaşaçısını tapmalıdır ki, mənası da yaransın. Bu baxımdan bədii əsərin yazıçısı, mətnin özü və oxucusu bir üçlük olaraq təfsir prosesinin içərisində birləşir. Əsas məqam təfsir prosesinin özüdür. Məqalə bədii əsərin şərhindən bəhs edən elmi ədəbiyyatda tez-tez rast gəldiyimizi bu anlayışı və onun izahı üçün əhəmiyyətli olan bir sıra yanaşmaları təhlil edir.
Açar sözlər: bədii ədəbiyyat, təhlil, fenomenologiya, hermenevtika, reseptiv estetika