DOI: https://doi.org/10.36719/2663-4619/89/206-211
Latifa Masimova
Azerbaijan Technology University
master student
THE ROLE OF AGRICULTURAL SECTOR IN THE DEVELOPMENT OF THE NETHERLANDS
Abstract
The international trade in agricultural products and food products has grown enormously over the past 20 to 25 years, which was partly due to the reduction of import barriers and the harmonisation of trade rules within the framework of the WTO. Nevertheless, Dutch exporters of agricultural products to countries outside the EU are still confronted with relatively high import tariffs (18% on average). Exporters are also affected by non-tariff measures. In agriculture, this primarily concerns sanitary and phytosanitary measures (specifically aimed at protecting humans, animals and plants against diseases, pests or contaminants).
The Netherlands exports of agricultural goods at €104.7 billion for 2022, which is 9.4% higher than in 2021 (€95.7 billion). Agricultural goods account for just over half of the total trade surplus in goods of the Netherlands. About 70% of global trade currently consists of international value chains, in which products pass through a number of countries before a final product is produced. The Netherlands also plays an important role in global value chains, for example with its imports and re-exports of tropical products such as cocoa, palm oil, coffee and soy. Recently, global value chains have come under increasing scrutiny. For example, there is growing concern that trade liberalisation is leading to greater inequality in low and middle-income countries. But there also appear to be opportunities: global value chains and the associated dependencies between countries could also play a major role in alleviating inequality. Although positive effects of certification are known, for example farmers' incomes and working conditions have improved in some cases, these effects do not occur everywhere and may not be predominantly positive.
Keywords: Dutch agriculture, product, Netherlands, developments, world
Lətifə Məsimova
Azərbaycan Texnologiya Universiteti
magistrant
letife.mesimova.99@gmail.com
Hollandiyanın inkişafında kənd təsərrüfatı sektorunun rolu
Xülasə
Kənd təsərrüfatı məhsulları və ərzaq məhsullarının beynəlxalq ticarəti son 20-25 il ərzində olduqca artmışdır ki, bu da qismən idxal maneələrinin azaldılması və ÜTT çərçivəsində ticarət qaydalarının uyğunlaşdırılması hesabına baş vermişdir. Buna baxmayaraq, Hollandiya kənd təsərrüfatı məhsullarının Aİ-dən kənar ölkələrə ixracatçıları hələ də nisbətən yüksək idxal tarifləri ilə (orta hesabla 18%) üzləşirlər. İxracatçılar da qeyri-tarif tədbirlərindən təsirlənir. Kənd təsərrüfatında bu, ilk növbədə sanitar və fitosanitar tədbirlərə aiddir (xüsusilə insanları, heyvanları və bitkiləri xəstəliklərdən, zərərvericilərdən və ya çirkləndiricilərdən qorumaq məqsədi daşıyır).
Hollandiyanın 2022-ci il üçün kənd təsərrüfatı məhsulları ixracı 104,7 milyard avro təşkil edib ki, bu da 2021-ci illə müqayisədə (95,7 milyard avro) 9,4% çoxdur. Kənd təsərrüfatı məhsulları Hollandiya mallarının ümumi ticarət profisitinin yarıdan bir qədər çoxunu təşkil edir. Qlobal ticarətin təxminən 70%-i hazırda beynəlxalq dəyər zəncirlərindən ibarətdir ki, bu zəncirlərdə məhsulların son məhsul istehsal olunmazdan əvvəl bir sıra ölkələrdən keçdiyi bildirilir. Hollandiya qlobal dəyər zəncirlərində də mühüm rol oynayır, məsələn, kakao, palma yağı, qəhvə və soya kimi tropik məhsulların idxalı və təkrar ixracı ilə. Son zamanlar qlobal dəyər zəncirləri getdikcə daha çox araşdırılır. Məsələn, ticarətin liberallaşdırılmasının aşağı və orta gəlirli ölkələrdə daha böyük bərabərsizliyə səbəb olması ilə bağlı narahatlıq artır. Lakin imkanlar da görünür: qlobal dəyər zəncirləri və ölkələr arasında əlaqəli asılılıqlar da bərabərsizliyin aradan qaldırılmasında böyük rol oynaya bilər. Sertifikatlaşdırmanın müsbət təsirləri məlum olsa da, məsələn, fermerlərin gəlirləri və iş şəraiti bəzi hallarda yaxşılaşsa da, bu təsirlər hər yerdə baş vermir və əsasən müsbət olmaya bilər.
Açar sözlər: Hollandiya Kənd Təsərrüfatı, məhsul, Hollandiya, inkişaf, dünya