DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/23/12-20
Fatma Hajiyeva
Nakhchivan State University
Doctor of Philosophy in Pedagogy
INTELLECTUAL DEVELOPMENT AND EDUCATIONAL SUCCESS
IN SECONDARY SCHOOLS
Abstract
In this study, the features of the relationship between the intellectual level of students and their academic success in the training process, improving the quality of training, the special importance of measuring the intellectual abilities of students were investigated. With another expression, starting from the preparatory groups of students for school, their adaptation to the school environment, the formation of their knowledge, skills and habits, and later, in the elementary grades, their completeness, consciousness, systematicity, generality, etc. successes have been captured. The research was conducted in Julfa district of Nakhchivan city. In the article, it is explained in detail about the generalization of the research results, the reaching of the current intellectual limit, the high indicators, and the existence of a serious dependence between the students' success and their intellectual level, it has also been determined from the conducted research that high indicative students can achieve successful results in education. Sometimes the high level of these indicators also shows the high level of training success. The development of individual components of the intellectual structure of students who are applied an individual approach in the training process, mastering other subjects, etc. covered in detail.
Keywords: intellect, experience, success, teaching, learning
Fatma Hacıyeva
Naxçıvan Dövlət Universiteti
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru
Orta məktəblərdə intellektual inkişaf və təhsil uğuru
Xülasə
Bu tədqiqatda təlim-tərbiyə prosesində tələbələrin intellektual səviyyəsi ilə onların akademik uğurları arasında əlaqənin xüsusiyyətləri, təlimin keyfiyyətinin yüksəldilməsi, tələbələrin intellektual qabiliyyətlərinin ölçülməsinin xüsusi əhəmiyyəti araşdırılmışdır. Başqa bir ifadə ilə şagirdlərin məktəbə hazırlıq qruplarından başlayaraq onların məktəb mühitinə uyğunlaşması, bilik, bacarıq və vərdişlərinin formalaşması, daha sonra isə ibtidai siniflərdə onların dolğunluğu, şüurluluğu, sistemliliyi, ümumiliyi və s. uğurlar əldə edilmişdir. Tədqiqat Naxçıvan şəhərinin Culfa rayonunda aparılıb.
Məqalədə tədqiqat nəticələrinin ümumiləşdirilməsi, hazırkı intellektual həddə çatması, yüksək göstəricilər, tələbələrin uğurları ilə intellektual səviyyələri arasında ciddi asılılığın mövcudluğu ətraflı izah edilmiş, həmçinin aparılan tədqiqatlar nəticəsində müəyyən edilmişdir ki, yüksək göstəricili şagirdlər təhsildə uğurlu nəticələr əldə edə bilirlər. Bəzən bu göstəricilərin yüksək səviyyədə olması həm də məşq uğurunun yüksək səviyyədə olmasını göstərir. Təlim prosesində fərdi yanaşma tətbiq olunan şagirdlərin intellektual strukturunun ayrı-ayrı komponentlərinin inkişafı, digər fənlərin mənimsənilməsi və s. ətraflı əhatə olunub.
Açar sözlər: intellekt, təcrübə, uğur, tədris, öyrənmə