DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/23/50-54
Nigar Seyidzadə
Babək rayon Uşaq musiqi məktəbi
nikaqva7@gmail.com
MƏKTƏBƏQƏDƏR UŞAQLARIN MUSİQİ FƏALİYYƏTİ
Xülasə
Məqalədə məktəbəqədər uşaqların musiqi fəaliyyəti araşdırılmışdır. Bu zaman müəyyən olunmuşdur ki, musiqi məşğələləri uşaqlar üçün təhsil işinin əsas formasıdır, bu müddət ərzində uşaqlar əsas bilik və bacarıqlara yiyələnirlər, burada uşaqlara müxtəlif musiqi fəaliyyət növləri öyrədilir: dinləmək, oxumaq, musiqi və ritmik hərəkətlər və uşaq musiqi alətlərində ifa etmək.
Musiqi fəaliyyətinin ən çətini uşaq bağçalarında qurulur. Dərsin qurulmasının çətinliyi ondadır ki, müəllim mövzu və əhval-ruhiyyə baxımından fərqli əsərlər səsləndirdikdə emosional yüksəlişi azaltmadan uşaqların diqqətini məharətlə bir fəaliyyət növündən digərinə keçirməlidir.
Açar sözlər: məktəbəqədər, təhsil, uşaq, musiqi, nəğmə
Nigar Seyidzade
Babek District Children's Music School
nikaqva7@gmail.com
Musical activity of preschool children
Abstract
The article examines the musical activity of preschoolers. At this time, it was determined that music lessons are the main form of educational work with children, during which children acquire basic knowledge, skills and abilities, where children are taught various types of musical activities: listening, singing, musical and rhythmic movements and playing children's musical tools.
Musical activity is the most difficult to establish in kindergarten, since the alternation of different types of musical activity requires attention, concentration and strong-willed efforts from children. The complexity of building a lesson lies in the fact that the teacher must skillfully switch the attention of children from one type of activity to another, without reducing the emotional upsurge when playing works with different themes and moods.
Keywords: preschool education, upbringing, child, music, song