Ghada Wattad
Tel Aviv University, School of Education
Doctor of Innovation in Education
David Chen
Tel Aviv University, School of Education
Full Professor of Science and Technology Education
COGNITIVE DEVELOPMENT - CALL FOR A GENERAL INTELLIGENCE TOOL
KIT OR A DOMAIN SPECIFICITY DEPENDENT
Abstract
The present study was designed to test whether knowledge content (domain) affects learning by studying cognitive distribution subjected to three domains: spatial relations, mass, volume and density, and conservation and isolation variables (length, weight, strength). Three different cognitive tests were included in the research method. The study was carried out on 1000 adults. The results show that learning was affected by domain specificity, thus supporting the innateness origins of traits suggested by the modularity theory of Fodor and the core knowledge findings of Spelke & Carey.
Keywords: cognitive development, content domains, domain specificity, theory of Fodor, Core Knowledge theory
Qada Vattad
Təl-Əviv Universiteti, Təhsil Məktəbi
Təhsil üzrə innovasiyalar doktoru
David Çen
Təl-Əviv Universiteti, Təhsil Məktəbi
Elm və texnologiya təhsili üzrə professor
Koqnitiv inkişaf − ümumi intellekt
alətləri dəsti və ya mövzu sahəsindən asılı olaraq sorğu
Xülasə
Hazırkı tədqiqat bilik məzmununun (domen) öyrənməyə təsir edib-etmədiyini yoxlamaq üçün nəzərdə tutulmuşdur ki, bu üç sahəyə tabe olan koqnitiv paylanmanı öyrənir: məkan əlaqələri, kütlə, həcm və sıxlıq, qorunma və izolyasiya dəyişənləri (uzunluq, çəki, güc). Tədqiqat metoduna üç fərqli koqnitiv test daxil edilmişdir. Tədqiqat 1000 böyüklər üzərində aparılıb. Nəticələr göstərir ki, öyrənmə sahənin spesifikliyindən təsirlənir, beləliklə, Fodorun modulyarlıq nəzəriyyəsi və Spelke & Carey-nin əsas bilik tapıntıları ilə təklif olunan xüsusiyyətlərin anadangəlmə mənşəyini dəstəkləyir.
Açar sözlər: koqnitiv inkişaf, məzmun domenləri, domen spesifikliyi, Fodor nəzəriyyəsi, Əsas bilik nəzəriyyəsi