DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/29/38-44
Zumrud Huseynova
Institute of Philosophy and Sociology of ANAS
PhD student
zumrud.huseynova2023@gmail.com
ORCID: 0000 0003 3912 7263
"SMART VILLAGE AND SMART CITY" PROJECT IN THE SOCIAL POLICY OF
THE REPUBLIC OF AZERBAIJAN
Abstract
The overall development strategy of the Republic of Azerbaijan is based on special state programs for the reintegration of territories freed from occupation and the development of social capital. In accordance with the principles of the Fourth Industrial Revolution, it is planned to develop the liberated territories by implementing mega projects, taking into account local resources and prospects. All relevant executive bodies of the country have been mobilized to realize the "Great Return" to our lands freed from occupation. Many different programs were discussed in the direction of the implementation of the "Great Return" process, and the "Smart City" and "Smart Village" projects were accepted as a new stage of social development. The "Smart" village project is the first "smart" social model of our country. Although this is the first "smart" social model, multifaceted social activities have been implemented in a short period of time. The main task of the project is to ensure the resettlement and reintegration of our internally displaced citizens in their native homes. Ensuring the normal life activities of the residents interferes with their social life.
"Smart" village and "smart" city projects have effective opportunities for solving a number of issues as a new development direction of the social policy of our country. "Smart" village and "smart" city projects emphasize the importance of social and technological factors in social policy. The term "social factors" refers to the development, reconstruction, humanitarian activities of Azerbaijan's territories freed from occupation, return of internal opportunities, resettlement of our internally displaced citizens to their homes, and social development of the society.
Technological factors are directly proportional to the development of information communication technology in our country. Thus, the formation of a digital society in our country can directly open wide opportunities for the realization of "smart" village or "smart" city social models. If the process of adaptation and reintegration of citizens to virtual opportunities is successful, information and communication technologies will be more accessible in the resettlement areas, and then in the whole republic. At this time, residents can have convenient and convenient mutual communication as well as efficient management by using different technological tools.
Keywords: Azerbaijan, smart city, smart village, social factor, technological factor
Zümrüd Hüseynova
AMEA Fəlsəfə və Sosiologiya İnstitutu
doktorant
zumrud.huseynova2023@gmail.com
ORCID: 0000 0003 3912 7263
Azərbaycan Respublikasının sosial siyasətində “ağıllı kənd və ağıllı şəhər” layihəsi
Xülasə
Azərbaycan Respublikasının ümumi inkişaf strategiyası işğaldan azad edilmiş ərazilərin reinteqrasiyası və sosial kapitalın inkişafı üzrə xüsusi dövlət proqramlarına əsaslanır. Dördüncü Sənaye İnqilabının prinsiplərinə uyğun olaraq, azad edilmiş ərazilərin yerli resurslar və perspektivlər nəzərə alınmaqla meqa layihələr həyata keçirməklə inkişaf etdirilməsi nəzərdə tutulur. İşğaldan azad edilmiş torpaqlarımıza “Böyük Qayıdış”ın həyata keçirilməsi üçün ölkənin bütün müvafiq icra strukturları səfərbər edilib. “Böyük Qayıdış” prosesinin həyata keçirilməsi istiqamətində çoxlu müxtəlif proqramlar müzakirə edilib, “Ağıllı şəhər” və “Ağıllı kənd” layihələri sosial inkişafın yeni mərhələsi kimi qəbul edilib. “Ağıllı” kənd layihəsi ölkəmizin ilk “ağıllı” sosial modelidir. Bu, ilk “ağıllı” sosial model olsa da, qısa müddət ərzində çoxşaxəli sosial fəaliyyətlər həyata keçirilib. Layihənin əsas vəzifəsi məcburi köçkün vətəndaşlarımızın öz doğma yurdlarına köçürülməsini və reinteqrasiyasını təmin etməkdir. Sakinlərin normal həyat fəaliyyətinin təmin edilməsi onların sosial həyatına mane olur.
“Ağıllı” kənd və “ağıllı” şəhər layihələri ölkəmizin sosial siyasətinin yeni inkişaf istiqaməti kimi bir sıra məsələlərin həlli üçün səmərəli imkanlara malikdir. “Ağıllı” kənd və “ağıllı” şəhər layihələri sosial siyasətdə sosial və texnoloji amillərin əhəmiyyətini vurğulayır. “Sosial amillər” dedikdə Azərbaycanın işğaldan azad edilmiş ərazilərinin inkişafı, yenidən qurulması, humanitar fəaliyyəti, daxili imkanların qaytarılması, məcburi köçkünlərimizin öz doğma yurd-yuvalarına köçürülməsi, cəmiyyətin sosial inkişafı nəzərdə tutulur.
Texnoloji amillər ölkəmizdə informasiya kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı ilə düz mütənasibdir. Beləliklə, ölkəmizdə rəqəmsal cəmiyyətin formalaşması birbaşa “ağıllı” kənd və ya “ağıllı” şəhər sosial modellərinin reallaşması üçün geniş imkanlar aça bilər. Vətəndaşların virtual imkanlara adaptasiyası və reinteqrasiyası prosesi uğurlu olarsa, informasiya-kommunikasiya texnologiyaları köçürmə rayonlarında, sonra isə bütün respublikada daha əlçatan olar. Bu zaman sakinlər müxtəlif texnoloji vasitələrdən istifadə etməklə rahat və rahat qarşılıqlı ünsiyyət, eləcə də səmərəli idarə edə bilirlər.
Açar sözlər: Azərbaycan, ağıllı şəhər, ağıllı kənd, sosial amil, texnoloji amil