Sevda Novruzəliyeva
Azərbaycan Tibb Universiteti
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
KOMMUNİKATİV PROSESDƏ DİNLƏMƏNİN POZİTİVLİYİ
Xülasə
İnsan danışanda yox, dinləyəndə ucalır. Danışmağı hamı bacarır, dinləmək isə səbirli və pozitiv insanların işidir. Danışanı dinləmək – bacarıq, üstünlük, müdriklik tələb edir. Danışanı dinləmək – danışana dəyər vermək deməkdir.
Məqalənin giriş hissəsində məqalənin yazılma səbəbləri açıqlanır. Mətn hissəsində isə 18 sitatın işığında danışma prosesində dinləmənin önəminə aydınlıq gətirilir.
Məqalə müəllifi ümid edir ki, gənc alim və tədqiqatçılar öz elmi işlərində bu mövzuya geniş yer ayıracaqlar.
Açar sözlər: kommunikasiya, nitq, dinləmə, balans, pozitiv, filosof, yazar, internet saytları
Sevda Novruzaliyeva
Azerbaijan Medical University
Ph.D. in Philology
Positivity of listening in the communicative process
Abstract
A person is exalted when he listens, not when he speaks. Everyone can speak, and listening is the work of patient and positive people. Listening to the speaker-requires skill, superiority, wisdom. Listening to the speaker-means valuing the speaker.
In the introductory part of the article, the reasons for writing the article are disclosed. İn the text part, in the light of 18 quotes, the importance of listening in the speech process is clarified.
The author of the article hopes that young scientists and researchers will devote a wide place to this topic in their scientific work.
Keywords: communication, speech, listening, balance, positive, philosopher, writer, internet sites
For two years a person leans to speak, and for the rest of his life he learns to be silent.
İnsan iki ilə danışmağı öyrənir, qalan ömrü isə susmağı öyrənir.
Aristotel