DOI: https://doi.org/10.36719/2706-6185/21/6-13

Zarovshan Babayeva

Nakhchivan State University

Doctor of Pedagogical Sciences

dr.zarifbabayeva@gmail.com

https://orcid.org/0009-0009-3004-8455 


THE RELEVANCE OF THE FORMATION OF THE SCIENTIFIC-BIOLOGICAL WORLD VIEW IN THE MODERN PERIOD


Abstract

In the article, there is a detailed discussion about the problems ahead for the 21st century education, the impact of the formation of the scientific-biological worldview on the training of personnel according to the new world standards.

During the research, the perspectives of using different types of schemes and maps (geographical, physical, geological, ecological, political, minerals, acoustic noise pollution of the environment, etc.) in the formation of the biological outlook were also determined. 

The article also evaluates the role of mind maps as a friend of the brain in imagination, creative thinking, memory consolidation, joint activity, and left and right hemisphere development. 

Keywords: biological education, biological outlook, modern educational standards, STEAMmind maps


Zərövşən Babayeva

Naxçıvan Dövlət Universiteti

pedaqoji elmlər doktoru

dr.zarifbabayeva@gmail.com

https://orcid.org/0009-0009-3004-8455 


Müasir dövrdə elmi-bioloji dünya görüşünün fəaliyyətinin akutluğu


Xülasə

Məqalədə XXI əsr təhsilini qarşıda duran problemlərdən, elmi-bioloji dünyagörüşünün formalaşmasının yeni dünya standartlarına uyğun kadr hazırlığına təsirindən ətraflı bəhs edilir. 

Tədqiqat zamanı bioloji dünyagörüşün formalaşmasında müxtəlif növ sxem və xəritələrdən (coğrafi, fiziki, geoloji, ekoloji, siyasi, faydalı qazıntılar, ətraf mühitin akustik səs-küy çirklənməsi və s.) istifadə perspektivləri də müəyyən edilmişdir.

Məqalədə təxəyyül, yaradıcı təfəkkür, yaddaşın möhkəmlənməsi, birgə fəaliyyət, sol və sağ yarımkürələrin inkişafında beynin dostu kimi zehni xəritələrin rolu da qiymətləndirilir.

Açar sözlər: bioloji təhsil, bioloji dünyagörüşü, müasir təhsil standartları, STEAM, ağıl xəritələri


Baxış: 357