DOI: https://doi.org/10.36719/2663-4619/103/95-100
Yusif Guluzade
Baku Business University
master student
REGULATION AND OPTIMAL ASSESSMENT OF CONSUMER BEHAVIOR IN THE "BAZAR STORE" CHAIN OF STORES IN THE FIELD OF RETAIL TRADE
Abstract
The right choice of competitive strategy is very important in the development of retail business. In this respect, understanding the nature of competition is important. One of the basic tasks of business is to closely monitor competition and develop strategies that can affect the relationship between them. Often, marketing strategies are used in competition with aggressive strategies. A frequently used phrase is derived from a military experience. Companies must consider a variety of factors when formulating their competitive strategies. These include the company’s objectives and resources, managers’ awareness of risks, the market environment, and the company’s position within the market. Companies must consider a variety of factors when defining their competitive strategy, including the company’s objectives and resources, managers’ risk perceptions, the market environment, and the company’s position in this market.
Keywords: consumer behavior, competition strategies, sales management, retail trade area, entrepreneurship
Yusif Quluzadə
Bakı Biznes Universiteti
magistrant
yusif.guluzadeh1@outlook.com
Pərakəndə ticarət sahəsi üzrə “Bazar Store” mağazalar şəbəkəsində istehlakçı
davranışının tənzimlənməsi və optimal qiymətləndirilməsi
Xülasə
Rəqabət strategiyasının düzgün seçilməsi pərakəndə ticarətin inkişafında mühüm rol oynayır. Bu nöqteyi-nəzərdən rəqabətin mahiyyətini anlamaq vacibdir. Marketinqin əsas funksiyalarından biri rəqabəti diqqətlə izləmək və rəqiblərə qarşı effektiv fəaliyyət təşkil etməkdir. Marketinq elmi rəqabət sahəsində döyüş meydanının taktikalarını geniş istifadə edir. Tez-tez eşitdiyimiz ifadə hərbi sahədə ilk dəfə istifadə edilmiş sözdür. Şirkətlər rəqabət strategiyalarını müəyyən edərkən bir neçə faktoru nəzərə almalıdırlar. Bu amillər şirkətin hədəf və resurslarını, menecerlərin risk qavrayışlarını, bazarın strukturunu və şirkətin bu bazardakı mövqeyini əhatə edir. Şirkətlər rəqabət strategiyalarını müəyyən edərkən bir neçə faktoru nəzərə almalıdırlar. Bu amillər şirkətin hədəf və resurslarını, menecerlərin risk qavrayışlarını, bazarın strukturunu və şirkətin bu bazardakı mövqeyini əhatə edir.
Açar sözlər: istehlakçı davranışı, rəqabət strategiyaları, satışın idarə edilməsi, pərakəndə ticarət sahəsi, sahibkarlıq