Arxiv
Elmi iş - 2024
Zəhra Etibar qızı Babayeva
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti
magistrant
Zehra_Babayeva_97@mail.ru
PSİXİ İNKİŞAFINDA LƏNGİMƏ OLAN UŞAQLARIN PEDAQOJİ-PSİXOLOJİ
XÜSUSİYYƏTLƏRİ VƏ YARANMA SƏBƏBLƏRİ
XÜSUSİYYƏTLƏRİ VƏ YARANMA SƏBƏBLƏRİ
Açar sözlər: psixi inkişafda ləngimə,K.S.Lebedinskaya psixi inkişafın variantları,psixi inkişafda ləngimənin ümumi xüsusiyyətləri, PİL-olan uşaqlarda təlim-korreksiya işi,PİL-in yaranma səbəbləri
Pedagogical-psychological characteristics and causes of children with deficiency in development
Summary
The article presents the pedagogical and psychological characteristics of children with mental retardation, as well as four main variants of slow mental development based on the etiological principle of KS Lebedinskaya in 1982. Many studies have linked the pathogenesis of slow mental development to minimal brain damage, meaning that the damage is less noticeable and the brain disorder is less characteristic. The influence of endogenous and exogenous factors on the causes of mental retardation was emphasized.
Key words:mental retardation, KS Lebedinskaya options of mental development, general features of mental retardation, training and correctional work in children with PIL, the causes of PIL
Baxış: 1186